Wednesday, December 3, 2008

Hari 1 : Jakarta Kota Macet

Aku selamat tiba kat airport jakarta jam 8.30pm waktu tempatan.sepatutnya aku dijadualkan sampai jam 5.45pm.tapi flight tu delayed,jam 6.30pm waktu malaysia baru berlepas.punya la sakit hati kena tunggu 2 jam,n jadual aku malam tu terpaksa diubah dgn drastik.aku terlepas train 8.30pm drpd jakarta ke jogja,so lepas settle dgn kastam,aku terus amik cab pegi stesen bas ke jogja.alhamdulillah aku berjumpa dgn makhluk2 yg baik,since dr KLIA,dalam flight n masa dalam cab nak pg cari bas.di KLIA,aku besembang dgn sorg doctor indon,n seperti biasa photography menjadi pembuka topic.gila senang nak mulakan perbualan dgn strangers.haha..kebetulan anak dia pun tgh gila photography,so lepas bertukar2 biz card,kitorg pun amik haluan masing2.dalam flight pulak aku duduk dgn engineer dr johor.dia ada biz trip kat bandung n topic starter pun psl photography jugak.alahai :) sekali lagi sesi bertukar2 biz card berlangsung,n masing2 membawa diri ke kastam.masa nak tunggu cab kat jakarta,aku bekenalan dgn sorg mamat ni,mahyuddin,pun nak cari cab balik umah.so kitorg pun naik la cab yg sama,but drop dia dulu sebab umah dia dekat je.persamaan antara ketiga2 makhluk baik hati ni ialah kesemua mereka memberi nasihat yg sama - "jaga beg&camera tu elok2.org indon tak bole dipercayai".kata2 nasihat bernas ni dah cukup buat aku serabut.adoi.lastly driver cab tu pun ckp benda yg sama,n dia even siap anta beg aku naik dalam bas tanpa charge tambahan.dia kata dalam bas yg travel malam2 mcm ni byk pencompet.jadi dia suruh aku jangan tido sangat dalam perjalanan n last word dari dia sebelum dia blah tinggalkan aku "be karful".hahaha.pengembaraan sebenar pun bermula lepas bas bergerak meninggalkan jakarta jam 10.30pm.aku pangku hikingbag aku sambil kepit bag camera aku kat kaki.bayangkan perjalanan naik bas ni mengambil masa 16 jam dgn keadaan aku yang tak bergerak2 dan tak tido sepanjang jalan!utk post kali ni memang tak ada pic masa sampai kat jakarta sebab aku tak keluarkan camera aku dari airport jakarta sampai la naik bas ke jogja disebabkan oleh aku ni jenis yg mendengar nasihat org2 yg lebih bepengalaman.even mp4 pun aku tak keluarkan jugak.gila sangap!

signed,
syahiransukardi
*jakarta kota macet*

No comments: